Tise – markedsplass og sosialt medium?

Etter første del av Cecilie Staudes kurs om Sosial kommunikasjon i et bærekraftsperspektiv ønsket jeg å se nærmere på hva som kjennetegner kundereisen til en målgruppe i en gitt virksomhet. Tise er en spennende virksomhet i denne sammenhengen.

Hva kjennetegner kundereisen til målgruppen hos tise?

Først og fremst vil jeg starte med å se på hvem målgruppen til Tise er. I et intervju med Creative Director i Tise Jenny Skavlan, publisert på ungdomsbedrift.no, kan en lese at appen i hovedsak retter seg mot kvinner mellom 18 og 35 år. I samme artikkel defineres forretningsideen slik: “Utvikle en sosial tjeneste som gjorde kjøp og salg av brukte klær til noe morsomt og inspirerende å drive med.”

Ser en på statistikk over medievaner i den gitte målgruppen, er det tydelig at sosiale medier og digitale plattformer dominerer over de mer tradisjonelle mediene. Ved å leie kanalplass hos digitale influencere som for eksempel Jenny Skavlan selv, bidrar dermed til å treffe den ønskede målgruppen og øke autensiteten rundt merkevaren.  

Skjermbilde: instagram.com/jennyskavlan

Markedsplass og sosialt medium

Et annet interessant aspekt av Tise’ tilnærming til målgruppen er hvordan selve appen er konstruert. Tise, som altså er en app for kjøp og salg av brukte klær og interiørartikler, kan nemlig sees på som et sosialt medium i seg selv. Likt de fleste tradisjonelle sosiale medieplattformer, opprettes en profil med brukernavn, profilbilde og bio-felt. En har også mulighet til å følge andre brukere, like og dele innhold, benytte seg av emneknagger og chatte med andre brukere. På denne måten hviskes linjene ut mellom sosialt medium og digital markedsplass, noe som kan tenkes å treffe målgruppen i betydelig større grad enn konkurrenter som eksempelvis Finn.no gjør. 

   
   96 
  
    
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   NO-BOK 
   X-NONE 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Vanlig tabell";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Calibri",sans-serif;
	mso-ascii-font-family:Calibri;
	mso-ascii-theme-font:minor-latin;
	mso-hansi-font-family:Calibri;
	mso-hansi-theme-font:minor-latin;
	mso-fareast-language:EN-US;}
 
    På Tise kan du shoppe på en mer bærekraftig måte – og sikre deg Jenny Skavlans plagg. 
Bilde: https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

I artikkelen i ungdomsbedrift.no beskriver Skalvlan platformed slik: “Jeg tror appen har åpnet øynene til folk som før anså bruktmarkedet som litt skittent, uoversiktlig og kaotisk. Tise har en lekker profil med filtre og fine fonter, og gjør det mulig å følge folk du synes har en kul stil. På den måten har vi tilrettelagt bruktshopping for flere.”

Forenklet kundereise

Jeg tror at Tise’ forretningsmodell i de fleste tilfeller forenkler kundereisen hos brukerne, da de fleste fasene utspiller seg inne i appen:

Søkeprosessen er i appen optimalisert i form av emneknagger, kategoriseringer og anbefalinger. Brukeren vil dermed lett få tilgang til, og kunne vurdere ulike alternativer og brukere. Appen gir også mulighet til å lese vurderinger av selgere, gjort av andre brukere, noe som bidrar til å forenkle vurderingen av alternativene, og som kanskje er ekstra gunstig ved kjøp av brukte varer. I fasen for kjøpsbeslutning har Tise lagt til rette for å kunne kontakte og chatte direkte med kjøper. I tillegg tilbyr Tise en integrert frakt- og betalingsløsning i appen. 

Det kan altså tenkes at målgruppens forbrukeratferd og medievaner har stått i fokus i arbeidet med å utvikle denne plattformen for kjøp og salg av brukte klær og interiørartikler. Både fokus på å utvikle en egen plattform med likhetstrekk til målgruppens vante sosiale medier, i tillegg til å kapre disse gjennom kjente profiler som Jenny Skavlan, kan tenkes å i stor grad ha bidratt til å treffe ønsket målgruppe. Det kan også tenkes at en markedsplass for brukte varer har fordel av en litt mindre betydelig søkeprosess og at vurdering av varer ikke er en like viktig del av kjøpsprosessen som den ville vært ved kjøp av nye varer. Ved å likevel optimalisere disse prosessene og gjøre kjøpsprosessen effektiv med integrerte løsninger i appen, vil jeg tro at Tise har et betydelig konkurransefortrinn hos målgruppen de ønsker å nå.  

Personlig synes jeg dette er en spennende og moderne måte å drive en virksomhet på og er nysgjerrig på i hvilken grad vi vil se lignende virksomheter innen andre segmenter enn bare brukthandel i fremtiden.

– Sander

Lenke til artikkel i ungdomsbedrift.no: https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *